Vår mobila butik kan dyka upp lite var stans där det behövs. Främst runt Bjärehalvön med omnejd, men även lite extra utflykter kan ges. Det krävs både kraft och mod att framföra detta ekipage.
Mycket snart efter andra världskriget insåg framsynta män inom bilindustrin att vad världen behövde nu var robusta arbetsfordon. Små bussar och lastbilar, som småföretagare kunde använda för sina transporter. Det var dessa fordon, som skulle sätta hjul på återuppbyggnaden efter drygt fem års krig.
Nu föddes en av de mest seglivade arbetshästarna, Citroën HY. Det var bruksbilar som dessa som satte sin prägel på gatubilden, men som i dag sällan syns. Ifall de de dyker upp i Sverige är det ofta som "Food Truck" s.k matvagnar.
Genom hela sin produktion var det förvånansvärt lite som förändrades på den. 1960 lanserades den med dieselmotor också, först 1963 fick den motorn från ID (om än kraftigt nedtrimmad) samt större bakruta (skåpversionen) och året efter fick den hel vindruta i stället för två mindre. Instrumentpanelen ändrades också då och då i takt med att man kunde hämta instrument och reglage från andra Citroënmodeller.
Som sagt, succé – om än bara på hemmamarknaden. Om man reser på andra vägar än motorvägarna i Frankrike kan man än i dag fortfarande se en och annan H-modell på rastplatserna, ombyggd till frites-stånd, den franska motsvarigheten till korvstånd. Stanna gärna vid ett sådant, ät en merguez-korv och lite pommes frites och skänk en tanke till Pierre Franchiset, som en gång i tiden konstruerade denna fantastiskt praktiska bil.