Efter att du har genomfört ditt köp skickar vi en orderbekräftelse till din e-post. Vill du ändra din beställning på något sätt ska du kontakta oss genom att svara på orderbekräftelsemailet snarast.
Alla priser i vår webbshop, kataloger etc. är angivna i sek exklusive moms, eventuella rabatter och fraktkostnader.
- Vid rabatter dras dessa av vi fakturering.
- Vi reserverar oss för eventuella prishöjningar.
- Betalning sker till vårt Bg 5971-1531
- Betalningsvillkor utgör 30 dagar om inte annat anges eller är överenskommet.
Lagenlig dröjsmålsränta kan debiteras vid utebliven betalning.
Vi använder oss av Klarna som erbjuder flera betalsätt genom Klarna Checkout, läs mer nedan.
Efter identifiering och riskbedömning visar Klarna Checkout de betalningsalternativ som kan erbjudas dig. Vilket betalningsalternativ du än väljer så är Klarna eller någon av Klarnas samarbetspartners den som hanterar betalningstransaktionen medan själva köpet av varan eller tjänsten görs direkt av butiken. Produkt- eller tjänstespecifika frågor ska därför riktas direkt till butiken.
Aktuella betalningsalternativ som för närvarande kan komma att erbjudas genom Klarna Checkout är faktura, kontokredit, kortbetalning eller direktbetalning via bank. Faktura ligger som förvalt betalningsalternativ. Se Klarnas villkor här (Länken öppnas i nytt fönster) för kompletta villkor gällande Klarna Checkout.
Observera att samtliga frågor kring t.ex. fakturor, kortköp och liknande som har betalats genom Klarna Checkout ska tas med Klarna.
Leveranser sker med DHL.
Vid köpets genomförande krävs det att man fyller i om man vill ha telefonavisering, eller inte för att köpet ska gå igenom. Om det inte skulle finnas personal på angiven adress vid leverans, kan transportbolaget göra ett så kallat återtag . Vilket innebär att de tar tillbaka godset till terminal. Om transportbolaget ej kan leverera beställda varor, står du som kund för den extra kostnad som detta medför (återtag kostar mer än avisering) AVISERING - beställd produkt hos DHL kostnar 130 kr ex.moms. Denna AVGIFT ÄR TRANSPORTBOLAGETS och inte vår.
- Avisering ! Ingår vid Paket gods, förhandlat bort denna kostnad genom PUFF avtal.
- Frakt tillkommer på restorder under 500 kr netto
Leveranstid: leverans sker normalt inom 1 v mellan jan-aug och inom max 1-2 v mellan sept-dec.
Leveransvillkor: Fraktfritt vid ordervärde över 14 500 kr netto, gäller enbart Svenska kyrkan. Frakt tillkommer alltid på artiklar utöver ljus: såsom smide, bänkljushållare etc.
FRAKTFRITT!!!! Vid ordervärde för minst 500 kr inklusive moms (exklusive fraktkostnad) , detta gäller tillsvidare och endast i Sverige.
Paket inom Sverige kommer att skickas med DHL. Till närmaste servicpoint - utlämningsställe. (Vi förbehåller oss rätten att även använda DHL som transportör vid onormalt tunga paket eller pallar.) Leveranstiden är normalt 3-5 dgr (max 1 v vid högsäsong)
Försändelsen skickas till närmaste ombud för DHL utlämningsställe för uthämtning. Har du fyllt i mobilnummer vid beställning så får du normalt en SMS-avisering när paketet är på väg och/eller när det har kommit till ett ombud. I övriga fall kommer aviseringen via e-post.
Vissa produkter kan ha längre leveranstider "leveranstid", ifall produkten ligger i externt lager hos en av våra leverantörer. Det som även kan påverka och som kan ta längre tid är våra leverantörers fraktsätt vilka vi ej kan styra över. Leveranstiden avser arbetsdagar, ej lördag, söndag och övriga helgdagar.
I de fall där endast en del av din beställning finns i vårt lager inväntar vi till alla produkter kan skickas samtidigt.
Upptäcker du skador på paketet skall du omedelbart anmäla detta till berörd transportör och göra en skadeanmälan. Hämta inte ut ett skadat paket!
Upptäcker du inte skadan förrän du öppnat paketet, och skadan är av den art att den kan hänföras till transportföretagets hantering, skall du kontakta dem och göra en skadeanmälan. Om eventuell tvist med transportföretaget inte kan lösas, tar du kontakt med oss.
Har du lagt en order och inte hämtar ut din försändelse innan den går i retur till oss (14-30 dagar beroende på om det är brev eller paket), så fakturerar vi dig 250 kr för vårt arbete med hantering av produkterna.
Var noga när du tar emot varorna. Kontrollera alltid att kartongerna är hela och oöppnade. Se till att varorna överensstämmer med följesedel/beställning. Ifall du ser uppbrutna kartonger eller misstänker att fraktbolaget varit oaktsamma med godset, notera detta på följesedeln. Eventuella anmärkningar på leveransen måste göras till DHL Kundservice 0771-345 345 inom 7 dgr efter mottagandet. Försök att ha följande information tillgänglig före samtal:
- Art.nr samt kvantitet av förstört gods
- Kopia fraktsedel
- Ta gärna foto på förstört gods
Vi kontrollerar alltid produkterna så mycket som det är möjligt före leverans. Skulle det vara något fel på din produkt, kontakta oss på kundtjanst@stearinljusfabriken.se inom 14 dagar efter att du har mottagit din beställning så löser vi det.
Tänk på! mått och skillnad på färgnyans kan förekomma på ljusen.
Om du inte är nöjd med din order av någon anledning har du full ångerrätt, returrätt eller bytesrätt inom 14 dagar efter att du har mottagit din order. Produkten får ej vara använd. Produkter som ligger i förpackning ska givetvis vara obrutna. Produkten ska vara i samma skick som när den lämnade oss annars gäller inte ångerrätten.
Vid nyttjande av ångerrätten står du som kund för returportot, samt ansvaret för att returen kommer tillbaka till oss. Vid saknad av skickad retur får du som kund stå för förlorad produkt (du betalar produktens värde).
Om du har betalt din order innan retur återbetalas pengarna, inklusive eventuell fraktkostnad om hela ordern returneras och byte ej sker. Om du har betalt via Klarna så är det Klarna som sköter återbetalningen till dig. Har du lagt din order via e-post eller telefon så återbetalar vi pengarna till dig inom 30 dagar efter att du har återkommit med bankkonto inkl. clearingnummer, bankgiro eller postgiro.
Returer som skickas mot postförskott eller efterkrav utlöses ej av oss.
Returadress:
Skånska Stearinljusfabriken/
Liljeholmens Stearinfabriks AB
Org.nr 556041-6348
Ängeltoftavägen 91
262 91 Ängelholm
Returer som skickas till annan adress anses inte som giltiga och godkänns därmed inte.
Stearinljusfabriken.se är befriade från påföljd av underlåtenhet att fullgöra viss förpliktelse enligt detta avtal, om underlåtenheten har sin grund i befriade omständigheter enligt nedan och omständigheten förhindrar, försvårar eller försenar fullgörandet. Såsom befriade omständigheter skall anses bland annat myndighets åtgärd eller underlåtenhet, nytillkommen eller ändrad lagstiftning, konflikt på arbetsmarknaden, blockad, brand, översvämning, sabotage, olyckshändelse av större omfattning eller annan typ av naturkatastrof.
I force majeure ingår myndighetsbeslut som påverkar marknad och produkter negativt, till exempel restriktioner i indikation, varningstexter, försäljningsförbud etc., onormal nedgång i marknaden samt om bolaget utsätts för kriminell aktivitet som påverkar verksamheten.
För att handla hos oss behöver du lämna dina personuppgifter till oss. När du mailar oss sparar vi alltid konversationen, detta för att kunna gå tillbaka till ett specifikt ärende i framtiden om det krävs. Vi lämnar aldrig ut dina personuppgifter till tredje part. Du som kund hos oss har rätt att ta del av den informationen vi har registrerat om dig enligt personuppgiftslagen. Om du har frågor kring detta eller vill ta del av dina uppgifter, kontakta oss på info@stearinljusfabriken.se
Vid en eventuell tvist följer vi Allmänna reklamationsnämndens rekommendationer.
Din legala fakturamotpart när du handlar hos Skånska Stearinljusfabriken är:
Liljeholmens Stearinfabriks AB
Box 905, SE-572 29 Oskarshamn
Org. nr: 556041-6348